5.10.2014

Työviikko taputeltu



Viimeistä vietiin tänään! Päivä alkoi 11:30 ja kesti puoli kuuteen, taas kuuden tunnin päivä kuten ennenkin. Pääsin taas vanhalle tutulle naistenvaateosastolle, jossa päivä kului viikkaillessa, järjestelyssä sekä asiakkaiden neuvomisessa. Neuvoin paria asiakasta farkkuostoksilla sekä sitten aina satunnaisia muita asiakkaita, oli ihan mukavaa taas asiakaspalvelussa. Tylsää oli ehkä viikkaaminen, mutta sitähän vaatekaupassa työskentely pitkälti on. 

Päivä meni ihan rattoisasti, vaikka pikkuhiljaa alkoikin jo tehdä mieli jopa koulupenkille takaisin... Ehkä tää Sokoksen vaateosasto ei ollut niin mun juttu? Se oli liian iso opittavaksi parissa päivässä ja en oikeen osannut neuvoa vaatteiden kanssa. Niille, jotka ovat perehtyneet enemmän noihin vaatemerkkeihin se olisi voinut olla ehkä helpompi paikka, mutta itse kun en osannut edes sihdata oikein merkkien omille osastoille. Mutta, toisaalta, vanhemmat (nais?)henkilöt arvostaa mukavasti shoppailuapua ja mielipiteitä, kun taas GinaTricotissa tai vastaavassa asiakaspalvelu olisi varmasti jäänyt paljon vähäisemmäksi kun teinit vaan valkkailee halpoja toppeja itsekseen. Vaateosastolla kyllä kävi parhaimpina tunteina paljon asiakkaita ja varmasti jos olisi ollut enemmän varmuutta olisi tullut myös enemmän asiakaspalvelutilanteita, mutta tuntui vähän kököltä mennä kysymään "kuinka voin auttaa?" ja sitten en kuitenkaan osaisi auttaa. 

Päivän pikatehtävään paneuduin huolella. 1. Seuraa ja valitse osastoltasi tai joltain muulta osastolta kaksi hyllytuotetta: Vaikuttaako hinnoittelu tuoteiden sijoitteluun hyllyssä? Miten? Perustele. 2. Valitse yksi kampanjatuote ja tutki/kuvaa sen sijoittelua myymälässä. Mikä siihen on voinut vaikuttaa? Vertaa samalla tuotteen saatavuutta: onko se myös ostettavissa nettikaupasta?

Valitsin ykkösaiheeksi sukkahousuja ja kuvasinkin "Voguen" kaikki hyllyssä myynnissä olevat sukkikset, koska musta oli jännä miten niiden sijoittelu hinnan mukaan vaihteli niin radikaalisti.

Tässä siis koko sukkahousumallisto, mitä oli tarjolla.

Eli tarjolla oli monenlaisia sukkahousuja ja hinta vaihteli kyllä aika runsaasti merkin sisällä, ottaen huomio että kyse oli "vain" sukkahousuista.

Alin rivi vasemmalta alkaen: 18.95€, 19.95€ ja viimeinen eri merkkiä
Toiksi alin rivi: 11.95€, 15.95€, 15.95€
Toisiksi ylin rivi: 15.95€, 24.95€, 24.95€
Ylin rivi: 15.95€, 24.95€, 17.95€

Voguen sukkisten ylin rivi: kaikki 17.95€

Eli jos mietitään vaikkapa opettajan linkkaamaa kirjoitusta Alkon hinnoittelupolitiikasta "köyhät kyykkyyn" eli halvat tuotteet maanrajaan ja kalleimmat ylös, niin minusta tässä ei ole ainekaan sitä logiikkaa. Kaikista halvin tuote eli 11.95€ maksava oli kyllä suhteessa alhaalla, mutta ei "pyllistelykorkeudella" kuitenkaan. Luultavasti tuotteet on hinnoiteltu niin, että parhaassa myyntikohdassa on kalleimmat tuotteet eli 24.95€ hintaiset, jotta niitä napattaisiin eniten mukaan. On kyllä hassua, että yhden merkin sukkahousujen hintaero voi olla viisitoista euroa ja kyse on sukkahousuista, jotka ainakin omassa käytössäni hajoavat yhdessä (baari)illassa. Huh!

Mikä tekee kymmenen euron hintaeron? Mitä tästä kohdasta on tarkoitus myydä? Laatua haluavalle 25 euron sukkiksia vai "halvempaa" etsivälle kymmenen euroa halvemmat (kuitenkin luultavasti kate kohdallaan) sukkikset? Prismasta tms. kaupoista kun sukkiksia saa eurolla...

Seuraavaan kysymykseen otin myös taiteilijan vapauksia ja kuvailin kampanjapöytiä läpi naistenvaateosaston ja pohdin niiden sijoittelua suhteessa myymälän isoon käytävään tai naistenvaateosastoon yleensä. 

Ison käytävän varrelta (Marco Polon, Hilfigerin tms luxusmerkkien edestä) löytyi tämmöisiä houkuttimia:

Sir Oliver t-paidat 9,95€/kpl

Paitaa 12,95€ ja neuletta 24,95€

Asusteita 16,95€ ja luxuslaukkuja satasella

Koruja 7,95-16,95€ ja Hilfigerin kelloja satasella

Mikä kaikkia ylläolevia isolla käytävällä olevia kampanjapöytiä yhdistää?


Mielestäni syy näiden tuotteiden sijoitteluun käytävälle on se, että niihin on yhdistettu halpoja tuotteita, jotka ovat helppoja heräteostoksia. Lisänä sitten luxuslaukut sekä luxuskellot, joita sai alennuksella, mutta joita varmasti myös meni ja hipelöitiin siitä. Jostainhan se kate on saatava? Mutta en puutu nyt niihin.

Eli kaikissa pöydissä oli jokaiselle helposti yhdisteltäviä perusvaatteita ja värejä; harmaata, vaaleanpunaista, mustaa valkoista... T-paitaa, neuletta, pipoa ja asustetta - kukapa näitä ei tarvitsisi, vaikka kotoa löytyy jo noin miljoona teepparia ennestään? Mutta ehkä ne tuntuvat vähän nukkavierulta. Alennuksella kun nyt saisi 13 euron paidan vain kympillä. Ja onhan se merkkituotekkin. Vai? Sir Oliver?

Erittäin houkuttelevia tuotteita, helppo napata matkaan ja mennä katsomaan mitä muuta löytyy. Onhan mulla jo tämä t-paita, joten kassalle on helpompi mennä kun on jo jotain mitä ostaa. Helpottaa ostopäätöstä, kun on jo jotain, minkä haluaa ostaa. Tai ainakin noista pöydistä saa mielikuvan hyvistä hinnoista ja tarjouksista. Morriksen 99,- neuleet oli käännettynä sitten poispäin lähteville, eikä vasta osastolle tuleville. ;)

Sitten kun matka jatkui jo vaateosaston syövereissä, oli siellä sitten hieman erilaisempia tuotteita.

Neule 39,95€

Sir Oliver paita 29,95€

Mexx mekko 79,95€

Noa Noa alustrikoomekko 29,95€
Noa Noa neuletakki 69,95€

Muutama hyvin havainnollistava esimerkki. Rohkeampia vaatteita, kalliimpia hintoja ja merkkivaatteita. Okei, omasta mielestäni ehkä mexx tai Noa Noa eivät ole niitä kaikista tunnetuimpia (ainekaan itselleni, olen siis aika nuori vielä), mutta kuitenkin niillä on hintaa. Kampajatarjouksena neule 69,95€ eli 70 euroa tai mekko pyöristettynä 80 euroa, on vaatteilla roimasti hintaa. Jos nämä olisivat käytävällä, voisi suurin osa halvan tai hyvien tarjouksien perässä juoksija kääntyä kannoillaan. Mekosta kahdeksankymppiä? Laatua etsivälle se ei varmastikaan ole kauhistus, mutta itselleni se tuntuu hurjalta summalta. Kuukauden opintotuki. Sillähän saisi jo 8 Sir Oliverin tarjousteepparia!!

Eli mitä tästä opimme? Käytävälle hyvät tarjoukset, houkuttelevan edulliset hinnat (kun Sokoksella käy muitakin kuin Samulinrannan porvariasukkeja), jotka houkuttelevat sitten ihan niitä perusasiakkaita. Osastolla jo ollessaan kun on houkuttunut sinne sisälle, uskaltaa jo etsiä paremmin omaan hintahaarukkaan sopivampia tuotteita tai vaihtoehtoisesti on bongannut jo omaan laatumakuun sopivampaa tuotetta, esim. Mexxin mekkoa tms. Moni kärsii maksaa farkuista 50 euroa, mutta osa tuotteista on vain lähtöhinnaltaankin niin paljon kalliimpia, että se karsii ostajia. Sokokselle on valittu fiksusti monenlaisia vaatteita; on kallista/halpaa, luxusta/perusta, on erikoista/hyvinkin basiccia, on bisneskatua/on arkivaatetta, on juhlaan/arkeen, on plus-sizeä/laiheliinillekkin sopivaa, teinille/eläkelläiselle/aikuiselle. Eli naistenosastolla totisesti on jokaiselle jotakin


Viikko Sokoksella on nyt vietetty ja paljon uutta opittu. Ehkä tuotteita ei olekkaan vaan lätkitty satunnaisiin paikkoihin satunnaisilla hinnoilla, vaan kaikki on prikulleen ja tarkasti pohdittua toimintaa. Mikä paikka ja hyllynkohta myy parhaiten.. Paljon on vielä opittavaa, kaikesta. Mutta ainakin viikkaustaitoni ovat parantuneet potenssiin sata tämän viikon aikana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti