30.9.2014

Latauspäivä

Tänään oli siis ensimmäinen päivä Sokoksella "töissä" tai "työssäoppimassa" tai jokatapauksessa harjoittelemassa. Ideana oli työskennellä 3+1 kampanjan latauspäivässä eli käytännössä se tarkoitti tavaratalon valmistelua kampanjaan. Itse olin 14-20 eli iltavuorossa naisten vaateosastolla. Multa oli jäänyt ao-paita kotiin, kun luulin että saadaan käyttää eilisen promon 3+1 kampanjapaitaa, mutta sitten mulle annettiin jostain joku Sokoksen peruspaita. Se sitten leimasikin mut kalustoon kuuluvaksi, joten sain siinä varmaan normaalia enemmän ihan sitä asiakaspalveluakin hoitaa.

Kampanja-aiheisiin työtehtäviini kuului tänään tiistain latauspäivässä ensin paljon vaatteiden laittoa henkareihin ja yleisesti kampanjatuotteiden laittoa esille, kuten esimerkiksi farkkujen laittamista kampanjapöydille ja joidenkin ylimääräisten tarralappujen poisottoa vaatteista. Sain myös viritellä kampanjaan kuuluvia liinoja vaatteiden päälle.


Tuossa siis mun henkaroimat mekot ja sitten laitoin ne piiloon odottelemaan vielä kampanjan alkua. Hauskaa!

Muita työtehtäviä sitten oli kampanjajuttujen loputtua osaston yleisen siisteyden ylläpito (eli tämä oli käytännössä asiakkaiden sotkemien vaatteiden uudelleen viikkaamista tai oikeille paikoille viemistä), sovituskoppien siivoamista, henkareiden järjestelyä tuotemerkkien mukaan... Eli ihan kaikenmoisia hommia, mitä nyt myyjät mulle vain keksi. Aika pitkä aika etenkin loppupäivästä kului kyllä pelkästään osaston yleisen siisteyden ylläpitoon, eli kiertelin vain osastoa läpi ja viikkailin vaatteita sitä mukaa mitä sotkuisesti olevia vaatteita silmiin osui. Samalla tietenkin mietin mitä kaikkea sitä itselle haluaisi if I were a rich woman...

Kampanjatuotteita!
Päivä oli ihan hauska, ainakin aluksi tekemistä oli paljon. Kokoajan tuli tehtävää tehtävän perään ja periaatteessa melkein kokoajan olisi ollut päällekäinkin useampaa tehtävää. Kaksi ensimmäistä tuntia kului kuin siivillä, olin ihan flow tilassa ja ajantaju katosi töitä tehdessä. Sen jälkeen sitten kampanjatuotteet oli aseteltu ja laiteltu, joten noin kolme viimeistä tuntia oli vain osaston siisteyden ylläpitoa, joten siinä kerkesi kyllä oikeasti tylsistyä. Välillä on kyllä oikeissa töissä kivakin, kun saa hetken levähtää, mutta itse olisin kaivannut ehkä ainakin viidelle tunnille kunnon tekemistä. Samalla toki pystyi opettelemaan hyvin osastoa läpi, mutta eipä se kovin hyvin mieleen jäänyt. Aika moni asiakas kuvitteli mun olevan henkilökuntaa (paitani takia) joten multa tultiin kysymään aika paljon missä mikäkin sijaitsee tai vastaavia juttuja. En kyllä osannut vastata oikein mihinkään, kun Sokoksen naistenvaateosasto ei ole mulle tuttu, vaikka Sokoksella olenkin aika paljon käynyt.

Kampanjatuotteita odottamassa keskiviikkoa...
Päivän pikatehtäväMitä opit kampanjan rakentamisesta omalla osastollasi? Millaisia asioita piti ottaa huomioon, mikä vaikutti esim tuotteiden sijoitteluun jne!

Kampanjaa rakentaessa naistenvaateosastolla piti kiinnittää huomiota siihen, että vaatteet oli helposti rekeistä tai pöydiltä saatavilla, niissä oli isot hintalaput näkyvillä ja ne oli laitettu houkuttelevasti. Henkarit samansuuntaisesti, vaatteet nätisti järjestyksessä, kampanjatuotteita piti olla sijoiteltuna eri puolille osastoa, mutta ydinkäytäville. Tuotteita ei esim. pöydille kuitenkaan turhan pikkutarkasti laiteltu, sillä ne tulisi menemään sotkuun kuitenkin. Eli ei tarvinnut koon mukaan niitä järkätä, mutta laittaa nättiin pinoihin.

Kampanjafarkut laitettuna houkuttelevasti pöydälle
Joutoaikana otin kuvia minulle  mieluisista esillepanoista naistenvaateosastolla. Siellä oli tuotteet merkittäin ja siellä oli myös kalliimpia merkkejä, esim. Tommy Hilfiger, Tiger of Sweden, Calvin Klein. Erityisesti kalliimpien merkkien esillepanoihin oli panostettu ja niiden osastot oli sijoitettu lähelle kulkukäytävää, kun taas halvemmat oli ehkä vähän syrjemmässä myymälässä.

Morris tyylikäs ja klassinen esillepano

Cream vaatimattomampi, mutta kotoisa ja inspiroiva esillepano
Morris eka esillepano, johon "ihastuin" myymälässä heti vuoron alettua. Ihanat väriyhdistelmät pinkki-valkoinen-tummansininen ja ihania klassisia neulepaitoja, jakkuja sekä kauluspaitoja. Klassista ja kaunista!! Vain rekeistäkin voi saada hienoja.

Siinä siis muutama esimerkki esillepanoista. Harmiksi nyt kuvasin kolmesta esillepanosta kaksi samalta merkiltä, mutta ehkä Morriksen vaatteet vaan osuivat tänään eniten silmääni. Rekissä olevat vaatteet ovat sellaisia, mitä itsekin voisin pitää: ihania jakkuja sekä arkikäyttöönkin soveltuvia herkullisen värisiä neuleita sekä kivoja kauluspaitoja. Vaatteet on aseteltu nätisti rekkeihin niin, että värit vaihtelee sinjinen-pinkki-valkoinen ja näin se tuo musta paremmin esille eri vaatteita kun niin, että ne olisi lajiteltu vain värien mukaan. Merkkioutletissahan vaatteet oli lajiteltu värien mukaan ja siellä joutui "työskentelemään" enemmän näkeäkseen minkälaisia vaatteet oli. 

Morriksen esillepanot pöydän ja maton kera ovat ihania, mutta ehkä vähän tarkoitettu ihasteltaviksi. Itse en ehkä viitsisi vain mennä näpertelemään noin kivalle pöydälle, kun se näyttää enemmän näyttelyltä kun ostospöydältä. Sopii kyllä hyvin kalliimmalle merkille ja luo luksuksen tuntua ja Morriksen imagoon sopii klassisuus.

Cream taas oli aika arkisia vaatteita, eikä niin "jäykkiä" mitä Morriksen. Siellä oli enemmän leikittelevyyttä ja hauskoja kuoseja sekä muita. Creamin syksymallisto vaikutti ihanalle ja siellä tuli hypisteltyä esim. takkeja sillä silmällä. Creamhan oli vähän edullisempi merkki mitä Morris, muttei tosiaankaan mikään halpamerkki... 

Ja tosiaan, meille kuului myös ilmainen ruokailu Sokoksen puolesta ja tällaista ruokaa siellä oli tarjolla.


Ruokaan kuului kinkkukiusaus sekä sitten hyvä salaatti. Ruoka oli musta oikein hyvää, mutta se loppui jo viiden-kuuden välillä kesken ja loput työläiset joutuivat(?) syömään kaalikeittoa. Itse sain kyllä masun täyteen hyvää ruokaa ja vielä päälle myös kahvin, joten olin itse tyytyväinen ruokailuun. Oli tosi kiva kyllä kun meille oltiin järkätty ruokailumahdollisuus Sokoksella, sillä olisi ollut aika työlästä tuoda jotain omia eväitä sinne...

Ja sitten omiin ajatuksiin päivästä. Eli missä onnistuin, mitä olisin voinut tehdä toisin, minkälaista palautetta sain ja mitä hyötyä tehtävästä oli etc?

Mielestäni olin reipas, oma-aloitteinen ja menin heti kysymään lisää tekemistä kun sain edelliset hoidettua. Tein annetun tehtävän huolellisesti, eli kun laitoin vaatteet henkariin laitoin ne kokojärjestyksessä, henkarit samansuuntaisesti ja vaatteet muutenkin nätisti ja hintalappu piiloon. Viikkailin itsenäisesti jos oli tylsää ja näytin kokoajan siltä, että tein jotain (edes kävelin) ja moikkailin asiakkaille kun ne meni ohi. Lisäksi sain pari asiakaspalvelutehtävää, eli asiakkaat tuli kyselemään multa, mutta en osannut vastata mihinkään kysymykseen enkä ohjata asiakkaita oikein mihinkään. Jonkun JYP-kiekon kyselijän ohjasin käytävältä sporttiosastolle ja jonkun naisen sovituskoppiin, muuten lähinnä hain oikeita myyjiä asiakkaiden puheille. Tärkeä homma sekin, vaikka itseäni harmitti kun en osannut vaan neuvoa missään (esim. missä on sukkaosasto, mistä saa pitkiksiä) ja olin vähän kujalla. Tylsää.

En saanut oikeastaan minkäänlaista palautetta, mutta naistenosaston henkilökunnasta kaikki oli mulle tosi mukavia. Juteltiin paljon osaston myyjien kanssa ja he neuvoi mua aina kun tarvitsin apua. Toki itsekin yritin olla reipas ja iloinen ja jutella heille sekä antaa itsestäni hyvää vaikutelmaa. Varmaan tein ihan hyvän mielikuvan, vaikka loppuillasta alkoikin jalkoja särkeä ja hieman nukuttaa, joten se varmaan heikensi loppuillan työpanostani.

Päivästä jäi ihan ok fiilis, toivottavasti muina päivinä on koko kuusituntiselle enemmän tekemistä, ettei kerkeä tylsistymään. Onneksi muina päivinä onkin aamuvuoroja, ehkä iltavuorot ei muutenkaan oo ihan mun juttu. ;-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti