Ekana päivänä saavuin toppipaikalle ja ekana etsin jonkun myyjän. Hän neuvoi minut hakemaan ekana mulle työvaatteet, näytti mitä kaappeja voin käyttää (en saanut kuudeksi viikoksi kuitenkaan omaa kaappia) ja sitten hieman perehdytti - aika pintapuolisesti. Näytti suunnilleen paikat (taukotila, wc, roskikset etc) ja sitten vei mut yhden teollisen puolen (=>kuivien aineiden tms..) rullakon luokse ja ensimmäiset 2-3 tuntia kului itsekseen siinä purkaessa tavaraa hyllykköihin. Ohjeiksi sain "vanhat eteen uudet taakse", mutta mitään tekniikoita tai muita minulle ei oikeastaan neuvottu. Siinä itsekseni hääräsin sen rullakollisen verran ja kun sain sen valmiiksi, niin sitten siirryin vain seuraavan rullakon kimppuun... Minulle neuvottiin myös pöytä, mihin laittaa rikkimenneet tms. hävikki tuotteet.
Kun päivän hyllytykset oli hyllytelty käväisin syömässä ja sitten pääsin tutustumaan HeVi osastolle. Siellä oli ihana tyyppi kertomassa ja neuvomassa, hän perehdytti hyvin ja kertoi tärkeitä juttuja heviin liittyen. Koin perehdytyksen siellä ihan hyväksi! Hän oli myös kokoajan ihan lähellä, ettei tarvinnut etsiä kaukaa, jos tuli kysyttävää. Samalla perehdytettiin kaupan omaa toista työntekijää. Laittelin omenoita, tomaatteja yms laareihin lisää ja laitoin perunaa. Haettiin kylmiöstä lisää tavaraa ja täyteltiin laareja sekä esim. suolakurkkuja. Tämä oli ihan hauskaa.
Loppupäivästä sitten siistin hetken jugurtti tms purkkeja ja laittelin niitä järjestykseen. Viimeinen tunti oli aika tylsä ja hommat loppui kesken. Koko päivän oli oikeastaan ihan hirveä päänsärky ja oli tosi inhottava olla, itkuttikin kun pääsin töistä kun särki niin kamalasti päätä. Edes burana ei auttanut. :-(
Tänään toisena päivänä olin koko päivän tuoreryhmä 2:sen parissa eli maito, juusto, hevi (kai?). Aamu alkoi kun kipsutin sateisena aamuna töihin ja astuin koirap---skaan jippii, pesin kengät äkkiä ja vaihoin vaatteet. Sitten sain rullakollisen rahkoja laittaa ja sen jälkeen seuraavat rahkat ja lopulta laittelin voipaketteja, mehuja tms hyllyyn. Tämä oli huomattavasti mukavampaa mitä noiden kuivajuttujen (keksit, mausteet tms) laittaminen, en tiedä miksi. Sain olla aika rauhassa, työntekijöitä en nähnyt paljoakaan, pari kertaa osasin vastailla hyvin asiakkaiden kysymyksiin mm. "mikä ero on arkimaitojuomalla ja maidolla?" ja sitten hahmotan hyvin jo kaupan ja osaan etsiä tietyn tuotteen, mistä sen löytää.
12 pintaan kävin taas syömässä hyllyteltyäni voit ja muut, sen jälkeen sitten se mun "ohjaaja" lähti pois töistä, joten jäin itsekseni sitten hyllyttelemään. Se oli mukavaa! Sain myös takin, että pystyi olemaan siellä kylmäkaapissa kuolematta kylmyyteen. Laittelin jugurttipurkkeja ja muuta,tämän koin hauskaksi kun sai itsekseen vaan tehdä. Eli 13-15 oikeastaan vain keksin itselleni tekemistä ja kukaan ei vahtinut mua (tai perehdyttänyt tai neuvonut) en tiedä tiesikö kukaan edes missä oon.. Mutta laittelin vaan tuotteita hyllyyn ja vein roskia ja yritin olla hyödyllinen ja saada ajan kulumaan. 15.15 tuli sitten tuorekakkosen "päivystäjä" ja kerroin hänelle suunnilleen mitä olen tehnyt ja sitten olikin jo onneksi aika lähteä kotiin.
Sain työvuorot, jotka on seuraavat tämän ja kaksi tulevaa viikkoa aamuvuorossa eli se tarkoittaa luultavasti pelkkää hyllytystä. Toivottavasti saan pian päästä tutustumaan kassatyöskentelyyn, sillä pelkkä hyllyttäminen on aika tylsää ja siinä tulee selkä kipeäksi. Kaloreita palaa joo, mutta haluaisin kassalle oikeasti niiden asiakkaiden kanssa työskentelemään enkä olemaan orjana laittamassa vaan tuotteita hyllyyn.. Mutta onneksi edes se alue pysyy samana (siitä plussa) ja pikkuhiljaa oppii ne omat alueet kaupassa, vaikka se pitääkin handlata kaikilta osin. Nyt ei ole mikään kovin kiva fiilis topista, toivon todella että tämä muuttuu vähän kivemmaksi,nyt tuntuu aika pakkopullalta..
LISÄYSTÄ! Jutskasin tuttujen kanssa ja tekee nyt mieli tehdä Wilman tavoitteista tähän yhteenvetoa.
Asiakaspalvelu, 6 opintoviikkoa tavoitteet:
Opiskelija hoitaa käytännön asiakaspalvelutilanteita, jolloin hän valmistautuu palvelutilanteisiin, huolehtii työympäristöstä, palvelee ulkoista ja sisäistä asiakasta, hyödyntää kielitaitoaan asiakaspalvelussa, hoitaa palvelutilanteiden jälkitoimet, tekee asiakaspalveluun liittyviä toimistotehtäviä, tuntee työpaikan pelisäännöt ja tunnistaa kestävän kehityksen periaatteita.
Näyttöaineiston mukaiset osa-alueet (käydään yhdessä läpi 1. tapaamisessa), oppimispäiväkirja ja näyttöarviointi.
Opiskelija hoitaa käytännön asiakaspalvelutilanteita, jolloin hän valmistautuu palvelutilanteisiin, huolehtii työympäristöstä, palvelee ulkoista ja sisäistä asiakasta, hyödyntää kielitaitoaan asiakaspalvelussa, hoitaa palvelutilanteiden jälkitoimet, tekee asiakaspalveluun liittyviä toimistotehtäviä, tuntee työpaikan pelisäännöt ja tunnistaa kestävän kehityksen periaatteita.
Näyttöaineiston mukaiset osa-alueet (käydään yhdessä läpi 1. tapaamisessa), oppimispäiväkirja ja näyttöarviointi.
Työssäoppijalle olisi hyvä käydä läpi työpaikan erityistilanteita (hälytys, varkaat, oikeanlainen vaatetus ja kengät, kiipeäminen, nostaminen).
- Käytännön asiakaspalvelutilanteet: Lähinnä asiakkaiden neuvomista ja moikkailua, neuvomista ehkä 1 neuvomistilanne tunnissa..
- Työympäristöstä huolehtiminen: check
- Ulkoisen ja sisäisen asiakkaan palveleminen: No joo,ulkoisia asiakkaita palvelen niin paljon mitä hyllyttäjä voi palvella, mutta sisäistä asiakasta en ole kauheasti palvellut. Aina mulla on se keneltä otan tekemisiä vastaan, mutta hirveästi en ole tehnyt yhteistyötä muiden työntekijöiden kanssa.
- Hyödyntää kielitaitoa asiakaspalvelussa: ei
- Hoitaa palvelutilanteiden jälkitoimet: ei, ohjaan vaan asiakkaan kohti kysyttyä tuotetta
- tekee asiakaspalveluun liittyviä toimistotehtäviä: ei
- Tuntee työpaikan pelisäännöt: ei ole kukaan kertonut
- Tunnistaa kestävän kehityksen periaatteita: Mulle näytettiin roskikset, mutta aika ympäristöä vähättelevällä asenteella. "Heitä vaan muoveineen roskiin", mutta ainakin näytettiin muovi-pahvi-bio roskikset. Muuten en oikein ole saanut opastusta kestävän kehityksen huomioimisesta.
- Työpaikan erityistilanteet:
- Hälytys: ei perehdytetty mitenkään
- Varkaat: ei perehdytetty mitenkään
- Oikeanlainen vaatetus: mulle annettiin työpaikan vaatteet (paitsi takkia, piti erikseen pyytää se että pystyin työskentelemään kylmiössä), kengistä oli eri ohjeet pomolla sekä työntekijällä (joku osastovastaava)
- Kiipeäminen: ei perehdytetty mitenkään, jouduin itse keksimään ylipäätänsä penkin olemassaolon
- Nostaminen: ei perehdytetty mitenkään
Eli joo. Perehdytystä kaipailisin ja musta pitäisi olla selvillä, kenen pitäisi mua ylipäätänsä perehdyttää.. Eikä vain anneta tehtäviä "hyllytä toi hylly" ja että työskentelisin ekasta päivästä asti kuin oikea työntekijä. Olen - HALOO!- harjoittelija!!! Onneksi olen ollut torilla, nyt siitä on apua, siellä olen saanut niin paljon kokea vaikka mitä asiakastilanteita sekä oppinut paljon tuotteista, niiden käsittelystä ja ennakoinnista sekä kierrätyksestä, muuten olisi nyt vaikeaa...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti